W związku ze wzrostem stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych od 1 stycznia 2019 r., Urząd Gminy Niebylec informuje, zgodnie z poniższym:
Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Zgodnie ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Środki z opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu;
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą być ustalone w takiej wysokości, aby system samofinansował się, tzn. stawka jest kalkulowana w oparciu o cenę najkorzystniejszej z  ofert złożonych przez firmy przystępujące do przetargu. W przetargu ogłoszonym przez Gminę Niebylec na 2019 r. ceny ofert przedstawiały się następująco:

Lp.

Nazwa firmy i adres Wykonawcy

Cena oferty brutto

1.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej Sp. z o.o, ul. Południowa 3,
38-100 Strzyżów.


1 063 710,00 PLN

2.

TRANSPRZĘT Sp. z o.o., sp.k, Zabłotce 51,
38-500 Sanok

1 410 000,00 PLN

3.

Przedsiębiorstwo Handlowo Produkcyjno Usługowe ,,Zagroda’’ Sp. z o.o., ul. 1-go Maja 38B,
38-100 Strzyżów

972 349,20 PLN

4.

Gospodarka Komunalna w Błażowej Sp. z o.o.,
ul. 3-go Maja 35, 36-030 Błażowa

1 092 870,00 PLN

5.

DEZAKO Sp. z o.o, ul. Kościuszki 30, 39-200 Dębica

1 500 377,52 PLN

Urząd Gminy Niebylec informuje, że od 1 stycznia 2019 roku obowiązują nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
   
- 8,00 zł miesięcznie od mieszkańca, jeżeli nieruchomość zamieszkuje 5 i więcej osób, a odpady komunalne zbierane i odbierane są w sposób selektywny,
- 9,00 zł miesięcznie od mieszkańca, jeżeli nieruchomość zamieszkuje od 1 do 4 osób, a odpady komunalne zbierane i odbierane są w sposób selektywny,
- 20,00 zł miesięcznie od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne zbierane i odbierane są w sposób nieselektywny.

W związku ze zmianą ustawy o  ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2134 z późń. zm.) zmieniły się warunki usuwania drzew i krzewów. Od 17 czerwca 2017 r. zamiar usunięcia drzew lub krzewów należy wcześniej zgłosić właściwemu ze względu na lokalizację drzew wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta.
Najważniejsze zmiany dotyczą usuwania drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z uregulowaniem wprowadzonym niniejszą ustawą wprowadzono obowiązek zgłoszenia chęci usunięcia drzewa oraz przywrócono pomiar drzewa na wysokości 5 cm.
Właściciel nieruchomości zgłasza do odpowiedniego organu (wójta, burmistrza, prezydenta miasta)  zamiar usunięcia drzewa w przypadku, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
1)  80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
2) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
3) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Organ do którego dokonano zgłoszenia w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa, obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm.

INFORMACJA O REALIZACJI ZADANIA pn.:,,Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Niebylec w roku 2017” w ramach programu priorytetowego ,,SYSTEM – Wspieranie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW, Część I – Usuwanie wyrobów zawierających azbest”

Zadanie zrealizowane przy udziale:

  • Środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w kwocie: 7 824,18 zł
  • Środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w kwocie: 11 177,40 zł
  • Środków własnych jst: 18 402,06 zł

INFORMACJA DLA MIESZKAŃCÓW
Odpadów z tworzyw sztucznych nie należy spalać w domowych piecach czy kotłowniach, ponieważ w panujących tam warunkach rozkład termicznych spalanie tworzyw przebiega w zbyt niskiej temperaturze (180-500°C) i przy zbyt małym dostępie tlenu, w wyniku czego w obecności odpadów organicznych powstają szkodliwe dla zdrowia substancje, w tym rakotwórcze oraz zwiększa się emisja pyłów.

Odpady tworzyw sztucznych to cenny surowiec wtórny do recyklingu, z którego można wytworzyć nowe produkty (opakowania, meble ogrodowe, doniczki, słupki parkingowe itp.). Poprzez spalanie odpadów plastikowych w piecach domowych pozbawiamy się tych wartościowych surowców i zanieczyszczamy środowisko, w którym żyjemy.