Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa wart. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, powinni uzyskać wpis do Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BOO) na wniosek.
Obowiązek ten, należy wypełnić do dnia 31 grudnia 2019 r. składając do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzib podmiotu, wniosek o wpis do rejestru, o którym mowa wart. 49 ust. 1 ustawy o odpadach.
Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, utworzy indywidualne konto przedsiębiorcy w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, jednocześnie zawiadamiając o aktywacji konta, oraz o identyfikatorze (loginie) haśle dostępu do tego konta.
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej rejestru
https:/rejestr-bdo.mos.gov.pl/web/
Prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do rejestru podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości od 1 000 zł do 1 000 000 zł.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Województwa Podkarpackiego pod adresem: www.bip.podkarpackie.pl na ścieżce: BiP - sprawy do załatwienia - Ochrona środowiska.
Ponadto przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową są obowiązani do sporządzenia do 15 marca 2020 roku sprawozdania, zawierającego informację o liczbie nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego za okres od 1 września 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. Sprawozdanie należy wprowadzić do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami przez wypełnienie elektronicznego formularza za pośrednictwem indywidualnego konta.

Kto może otrzymać rodzicielskie świadczenie uzupełniające?

Co do zasady prawo do świadczenia mogą uzyskać kobiety – matki, które urodziły i wychowały bądź wychowały co najmniej czwórkę dzieci, po osiągnięciu wieku 60 lat.

Ojciec, który wychował co najmniej czwórkę dzieci, będzie mógł skorzystać z prawa do tego świadczenia po osiągnięciu wieku 65 lat, w przypadku śmierci matki dzieci albo porzucenia dzieci przez matkę lub w przypadku długotrwałego zaprzestania wychowywania dzieci przez matkę.

Przez dziecko rozumie się - dziecko własne lub współmałżonka lub dziecko przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej.

Świadczenie może być przyznane tylko w przypadku, gdy matka lub ojciec dzieci nie posiada dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania, albo ma prawo do emerytury lub renty w wysokości niższej niż wysokość najniższej emerytury (od 1 marca 2019 r. – 1.100,00 zł).

Świadczenie nie przysługuje osobie uprawnionej do emerytury lub renty w wysokości co najmniej najniższej emerytury.

Generalny Inspektorat Farmaceutyczny

Od poniedziałku (15 lipca) dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590 – dowiesz się, w której aptece kupisz swój lek. Połączenia będą odbierać konsultanci Narodowego Funduszu Zdrowia i Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.

Od poniedziałku (15 lipca) dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590 – dowiesz się, w której aptece kupisz swój lek. Połączenia będą odbierać konsultanci Narodowego Funduszu Zdrowia i Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.

Konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta poinformują Cię o dostępności leku, którego szukasz. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 190 590.

Jak połączyć się bezpośrednio z konsultantem od leków?

  • Wybierz bezpłatny numer 800 190 590
  • Zgłosi się automatyczna sekretarka, która poprosi Cię o wybór tematu rozmowy
  • Z klawiatury telefonu wybierz cyfrę 3. Wtedy połączysz się z konsultantem, który podpowie Ci, gdzie kupisz lek, którego potrzebujesz.

WAŻNE. Wybierając cyfrę 3, połączysz się z bezpośrednio z konsultantem od leków. Jeśli dzwonisz w innej sprawie, wybierz cyfrę 1 lub 2.

O czym warto wiedzieć dzwoniąc na infolinię?

Z infolinii dowiesz się, w której aptece znajdziesz swój lek. Przed wizytą w aptece upewnij się, że lek jest na miejscu. Numer telefonu do apteki poda Ci konsultant podczas rozmowy.
Pamiętaj, że infolinia informuje o dostępności leków. Nie udziela informacji o dawkowaniu leków, ich zamiennikach oraz nie rezerwuje leków w aptece. O te szczegóły zapytaj swojego lekarza lub farmaceutę.

WAŻNE. Infolinia działa od poniedziałku do piątku, od godz. 8.00 do 18.00.

W związku z pojawiającymi się pytaniami o kurs autobusowy relacji Niebylec – Jawornik dementuję pogłoski, w myśl których kurs ten miałby zostać zawieszony. Stwierdzam, że w roku przyszłym autobus ten kursował będzie jak obecnie.

Wójt Gminy Niebylec
Zbigniew Korab