W związku z licznymi pytaniami mieszkańców dotyczącymi realizacji przez Gminę Niebylec świadczenia, jakim jest Bon Ciepłowniczy, informujemy, że na terenie Gminy Niebylec nie funkcjonuje systemowa sieć ciepłownicza.
Program obejmuje wyłącznie gospodarstwa domowe podłączone do sieci ciepłowniczej lub korzystające z ciepła systemowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 12 września 2025 r. o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2025 r., poz. 1302), przez system ciepłowniczy rozumie się:
„sieć ciepłowniczą oraz współpracujące z tą siecią urządzenia lub instalacje służące do wytwarzania lub odbioru ciepła lub chłodu, a także lokalne źródło ciepła lub źródło ciepła bezpośrednio zasilające zewnętrzne instalacje odbiorcze, które są eksploatowane przez przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego przesłania i dystrybucji lub obrotu ciepłem.”
W związku z powyższymGmina Niebylec nie będzie realizować wypłat Bonu Ciepłowniczego.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Niebylcu informuje, że rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2026 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego. Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności lub
osobami niepełnosprawnymi posiadającymi:
orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym w lit. a, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 913)
‒ poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie.
Usługi opieki wytchnieniowej świadczone będą w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością. Liczba przyznanych godzin wsparcia zależeć będzie od potrzeb potencjalnych beneficjentów oraz od możliwości organizacyjnych (realna możliwość świadczenia usług w wymaganym wymiarze i w oczekiwanym trybie). Z programu mogą skorzystać osoby zamieszkałe na terenie gminy Niebylec.
Mając na względzie powyższe zwracamy się do osób zainteresowanych tą formą wsparcia o zgłaszanie takiej potrzeby do pracowników socjalnych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Niebylcu, 38-114 Niebylec 24, tel. 17 2773 046 lub 531 982 416.
Wymagane dokumenty:
Karta zgłoszenia do Programu „Opieka wytchnieniowa” Załacznik nr 7 - edycja 2026,
w przypadku dzieci – orzeczenie o niepełnosprawności, w przypadku osób dorosłych – orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub równoważne.
Termin składania zgłoszeń do 30 października 2025 r.
Zebrane informacje posłużą do ustalenia zapotrzebowania na usługi opieki wytchnieniowej w roku 2026 i aplikowanie o środki finansowe na realizację Programu „Opieka wytchnieniowa – edycja 2026”.
Szczegółowe informacje o Programie dostępne są pod adresem:
Szanowni Państwo Gmina Niebylec wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej opracowuje strategię rozwiązywania problemów społecznych na lata 2026-2035 Określenie rzeczywistych potrzeb mieszkańców w zakresie usług społecznych wymaga zdiagnozowania sytuacji społecznej, prognozy zmian w zakresie objętych strategią, a także określenie celów, kierunków niezbędnych działań oraz sposobów realizacji celem zaspokojenia oczekiwań dorosłych mieszkańców, dzieci i młodzieży, Zwracamy się do Państwa z prośbą o wypełnienie krótkiej ankiety. Każda udzielona odpowiedź ma ogromne znaczenie dla naszej społeczności. Dane stanowić będą podstawę opracowania „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Niebylec na lata 2026-2035”.
Ankieta jest również dostępna w formie papierowej:
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Niebylcu w pokoju nr 2;
w Urzędzie Gminy w pokoju nr 2, I piętro (sekretariat).
Osobom potrzebującym wsparcia przy wypełnianiu ankiety GOPS zapewnia pomoc pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Niebylcu informuje, że w dniach 9–10 października 2025 r. oraz 16–17 października 2025 r., w godz. 9:00–11:00 w siedzibie GOPS Niebylec (piwnice) będą wydawane artykuły żywnościowe. Wydawanie dotyczy osób wcześniej zakwalifikowanych w biurze GOPS.
Kto może otrzymać pomoc?
Osoby i rodziny w najtrudniejszej sytuacji życiowej (m.in. ubóstwo, sieroctwo, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba), których dochód nie przekracza 265% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej:
2 676,50 zł – dla osoby samotnie gospodarującej,
2 180,95 zł – dla osoby w rodzinie.
Do otrzymania pomocy wymagane jest aktualne skierowanie wydane przez GOPS Niebylec.
INFORMACJA Prawo do świadczeń rodzinnych ustala się na okres zasiłkowy z wyjątkiem świadczeń uzależnionych od niepełnosprawności i od udzielonego urlopu wychowawczego.
Nowy okres zasiłkowy dla: świadczeń rodzinnych obejmuje okres od listopad 2025 do październik 2026 świadczeń z funduszu alimentacyjnego obejmuje okres od października 2025 do września 2026
Wnioski papierowe o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego można otrzymać od 1 sierpnia 2025 w GOPS Niebylec - Świadczenia Rodzinne (budynek dawnego Ośrodka Zdrowia), tel. 17 2773 046.
Należy dokładnie przeczytać wniosek w celu prawidłowego uzupełnienia
Przy ustalaniu prawa do świadczenia rodzinnego lub świadczenia z funduszu alimentacyjnego jest wymagane wyliczenie dochodu za rok 2024, w sytuacji gdy źródło dochodu na dzień złożenia wniosku (lipiec, sierpień, wrzesień, październik lub listopad 2025) uległo zmianie w porównaniu z rokiem 2024 wnioskodawca powinien doręczyć dodatkowe dokumenty obejmujące okres od 01.01.2024 do nadal tj:
PIT 11, PIT 40, PIT 36, PIT 28
świadectwo pracy, umowę zlecenia, decyzję o utracie renty, decyzję o zakończeniu zasiłku dla bezrobotnych, wykreślenie działalności gospodarczej, umowę o pracę, decyzję o przyznaniu renty lub emerytury, decyzję o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych, zarejestrowanie działalności gospodarczej itp.
oświadczenie lub zaświadczenie o dochodzie z drugiego m-ca (pracy, renty, zasiłku dla bezrobotnych, stażu itp.) jeżeli osoba uzyskała nowe źródło dochodu po roku 2024 (dochód nabyty)
oświadczenie lub nakaz podatkowy lub zaświadczenie z U.G. o posiadanym gospodarstwie w 2024
oświadczenie lub zaświadczenie o dochodach nieopodatkowanych uzyskanych w 2024 (np. dochody uzyskane z pracy za granicą, renty wojskowe, zasiłki chorobowe z KRUS, diety, alimenty, stypendia na dzieci)
Uzupełnione wnioski papierowe wraz z kompletną dokumentacją można składać w GOPS od 1 sierpnia 2025 r. Osoby, które posiadają wszystkie potrzebne dokumenty powinny składać wnioski niezwłocznie. Od 1 lipca 2025 wnioski można składać drogą elektroniczną (Empatia, eBankowość, PUE ZUS).